Wat we zoal doen

23 september 2015 - Oshogbo, Nigeria

Het is nu een week geleden sinds de rechtszaak. Na de rechtszaak waren er nog een paar dingen die gedaan moesten worden, zoals familie foto's maken voor het dossier, en de papierwinkel controleren, maar vanaf afgelopen weekend zijn we dus puur in de wachtstand gegaan. De rest van de procedure (controle of alles in Osun correct is plaatsgevonden, en de paspoorten aanvragen) vindt plaats zonder dat we er verder invloed op hebben, dat wordt door de mensen van de stichting hier geregeld. Dit zal naar verwachting een paar maanden duren.

Onze focus is nu volledig verlegd naar de jongens. Wat we zoal doen:

- naar de speeltuin, liefst als er ook kindjes van de andere Nederlandse stellen zijn. Daar zijn kleine grasveldjes en wat speeltoestellen, deze zijn van Nigeriaanse kwaliteit (lees: er is iets kapot aan elk toestel), maar dat mag de pret niet drukken! En wat ganzen, twee aapjes en een struisvogel.

- tekenen. We hebben kleurboekjes mee, daarin gingen ze letters schrijven, om de plaatjes heen, de tekeningen leken wel in de weg te staan, inkleuren was onbekend. Taiwo is een kei in de letter H, die hebben we zeker 10.000x in het boekje staan. Kehinde heeft een uitgebreider assortiment, Daarna moest Robert allerlei dieren tekenen waar ze de Nederlandse naam al van kenden (in het boekje staan ook al tientallen olifanten), en nu proberen ze het zelf en moeten wij herkennen wat er getekend is...

- elkaars taal leren. De jongens zijn gretig om Nederlandse woordjes te leren. Helaas vooral exotische dieren en voorwerpen; praktische woorden zoals eten, plassen, slapen willen er nog niet in... Die doen wij dan vanuit onze kant in het Yoruba: op de kast hangt een fonetisch lijstje met handige begrippen (bijvoorbeeld "fi o me"  - laat me zien, of "ma fu o ke" - niet aankomen, of "ma fi sjerie" - dat is geen speelgoed, en natuurlijk eten slapen poepen en plassen :-)

-  verstoppertje. Zeker 3 tot 5 keer per dag, en het liefst als er een videootje op de smartphone van wordt gemaakt. Taiwo verstopt zich het liefst steeds op dezelfde plaats. Zulke dikke pret heeft hij dan.

- meespelen, met auto's, duplo blokken, voetbal. En de bijbehorende ruzietjes sussen, als ze weer eens aan elkaars spullen zitten (voor een tweeling moet je alles dubbel bij je hebben, oeps).

- eten natuurlijk. 's Ochtends en 's middags buiten voor onze kamer (brood, indomie), 's avonds in het hotel restaurant (waar wij als Nederlanders altijd de enige klanten zijn). En je moet je eten zeker één uur vantevoren bestellen!

- dvd kijken op de laptop (vooral om ze in slaap te krijgen voor het middagdutje). Bumba in Afrika kunnen wij inmiddels dromen! Helaas wordt Cecile er sneller slaperig van dan de jongens.

- en verder: iedere dag een handwasje, 2x per dag de jongens douchen (vinden ze nog steeds superleuk!), af en toe boodschappen, beetje kletsen met de andere Nederlanders. En zo glijdt de tijd voorbij.

De komende weken gaan we eens wat uitstapjes hier in de buurt doen. En ook eens kijken hoe het ze met zwemmen vergaat (ja, in het zwembad van dit hotel zit water!)

1. Maurice Dirkx:
    Hoi Robert en Cecile,

Zo te zien vermaken jullie je wel, wat wij altijd hebben gedaan is om avond eten s'middags de bestelling door te geven (dan is er vaak meer mogelijkheden) met de tijd dat je wil eten, wat dan is het vaak op die tijd klaar, of zelf koken op de kamer met 1 pits kook plaatje en 2 pannetjes kom je alleen heel eind, ook om de kosten te drukken, voor al geniet er van

Sandra, Maurice en Ruben (Gift Ondo State 2014)
  2. Denise:
    25 september 2015
    Klinkt allemaal gezellig! Heerlijk zo n kind dat zich steeds op dezelfde plek verstopt, hoe symbolisch om gevonden te willen worden :). Enjoy en liefs en doe ze de hartelijke groeten vanuit NL xxx
  3. Lianne:
    25 september 2015
    Klinkt geweldig en ik wil graag meedoen maar dat komt straks vanzelf! Fijn dat jullie de dagen hiermee kunnen vullen, klinkt om jaloers op te worden, lekker wat spelen, filmpjes kijken, slapen, eten..... af en toe wat ruzie maken, ook lekker! Geniet ervan met zijn 4-tjes!

PS Cecile slaperig van filmpjes? Heb ik nog nooit iets van gemerkt.....
  4. Christel:
    26 september 2015
    Hoi Robert en Cecile,
    ook namens ons van harte gefeliciteerd met het ouderschap!
    De familie wordt ineens uitgebreid met 2 mooie jongens.
    Veel succes en plezier met z'n viertjes de komende periode.
    Geniet ervan!
  5. Mechie:
    Hoi Cecile en Robbert,
    Geweldig om jullie samen met jullie zoontjes te zien ! Ik kan me gewoon geen voorstelling maken, hoe overweldigend het moet zijn om na zolang wachten 2 van zulke schattige ventjes in je armen te kunnen nemen. Geniet van deze bijzondere tijd en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. Liefs Mechie
  6. Mariette Cobben:
    27 september 2015
    Dit is toch eigenlijk wat iedere ouder zich zou mogen wensen - de hele dag de tijd om met je kind - de kinderen - te kunnen spelen, ze observeren, in het NU zijn, geweldig staaltje mindfullness ❤️
    En ja, herkenbaar, jeroen stond als kleintje om 22.30u s'avonds vol plezier op de bank te springen terwijl wij als ouders onderuitgegleden knikkebollend probeerden onze ogen open te houden.
    Het is heerlijk genieten én vermoeiend soms tegelijkertijd.
    Toch erg mooi om dit met zijn vieren ( en jullie complete achterban in Nigeria én Nederland) te kunnen meemaken en delen.
    Dus ... Welterusten én speel geniet ze!
    Dikke knuf,
    Mariëtte
  7. Mariette Cobben:
    27 september 2015
    Het is heerlijk genieten én vermoeiend soms tegelijkertijd.
    Dus ... Welterusten én speel geniet ze!
    Dikke knuf,
    Mariëtte
  8. Johan & Femke:
    30 september 2015
    Geweldig om te lezen!
  9. CArolien:
    30 september 2015
    Heel,herkenbaar hoe jullie de dag doorbrengen. Wel heel fijn dat jullie gezelschap hebben van andere stellen! En zo te horen zijn de boys nog niets veranderd :-)
  10. Paul H:
    1 oktober 2015
    Zo te zien/lezen gaat alles prima. Fijn dat jullie al aan de taal werken en dat de kids daar ook voor open staan.
    Heerlijk af en toe die ironie in de verhalen :-) We vragen ons hier steeds af wie nou welk verhaal schrijft.