De rechtbankzitting

16 september 2015 - Oshogbo, Nigeria

Na een onrustige nacht, op om 6:00. Ontbijtje, douchen en dan de Nigeriaanse kleding aan. De jongens vinden het prachtig: nieuwe schoenen, zelfs sokken! (ze beginnen meteen met glijpartijen over de tegelvloer van de kamer). Stipt om 8:00 staan we in vol ornaat klaar om te vertrekken (hoewel we nog niet 100% zeker weten of de rechtszaak ook ECHT vandaag plaats zal vinden...).

Samen met het andere Nederlandse stel rijden we naar het Family Court in Osogbo. Daar worden we een ruimte binnen gelaten met een soort U-vormige bar in de midden, en we moeten beide aan de rand van de ruimte in blauwe plastic stoelen plaats nemen. Allerlei mensen lopen in en uit, praten wat tegen ons en vooral tegen de kinderen, en zijn duidelijk met papierwinkel bezig. Eén van hen komt ons zelfs om een zwarte pen vragen (helaas, er zit alleen een blauwe in onze rugzak...)

Onze kinderen en het kindje van het andere stel gedragen zich voorbeeldig tijdens de zitting (maar we hebben ook genoeg nieuwe speeltjes en etenswaren bij om hen af te leiden).

Rond 10:00 gaan een zestal mensen plotseling aan de andere kant van de bar zitten, en begint het (zo zacht pratend dat we amper door hebben dat het al begonnen is)! Wij mogen eerst (het andere stel neemt in een kamer ernaast plaats - met de deur open zodat alles te volgen is). De officier van justitie van onze zaak leest de dossiers voor, die de rechter overschrijft in een dik boek (terwijl zij ook een geprint exemplaar ernaast heeft liggen...), en bij het noemen van onze gegevens wordt er wat gelachen over hoe "Wageningen" nou uitgesproken moet worden.
Het geheel was erg lastig te volgen door het Nigeriaans Engels. Daarna nog wat discussie over precieze wet-sectie nummers, Hakeem moet af en toe nog wat toelichten en dan spreekt de rechter uit dat wij nu de ouders
zijn van Taiwo Adeniyi van Vonderen en Kehinde Adeniyi van Vonderen!
Robert mag nog een kort dankwoordje spreken naar de rechtbank en dan is het binnen 3 kwartier voor ons afgerond en mag het andere stel.
WE ZIJN NU OFFICIEEL DE OUDERS VAN DEZE FANTASTISCHE BOYS !!

IMG_1280

Tijdens onze zitting bleven de jongens braaf zitten, maar nu, met nog een zitting voor de boeg, worden ze wat rumoeriger... Dus zet de officier van justitie van onze zaak een TV aan ter afleiding, met het geluid vrij hard (goed hoorbaar in de rechtszaak), en gaat dan pas op zoek naar de afstandsbediening... Aanvankelijk zijn we uitermate verbaasd, dat hij de ernaast gelegen rechtzitting zo verstoort, later merken we dat hij het deed om onze kinderen wat afleiding te geven.

Na beide zittingen volgt nog een klein uurtje additioneel papierwerk, foto's maken van de nieuwe gezinnetjes en op de terugweg naar het hotel bezoeken we kort nog een kindertehuis in de buurt.

Later die middag gaan we ook nog bij een dokter langs om de jeukplekjes die de jongens op hun lichaam hebben (Kehinde op rug en hoofd, en Taiwo op zijn armen en benen) te laten onderzoeken. Ook wordt er een algemene check gedaan, waarbij het bloed prikken tot veel tranen leidt van beide jongens. De opzet van de doker hierbij was een goede zet: toen de eerste geprikt werd, werd Cecile met de andere een kamertje verderop geleid, zodat ze elkaar niet zouden horen, waardoor prikken van de tweede moeilijker zou worden: de uitvoering van de zuster was wat minder tactisch: alle deuren stonden nog open, dus het galmde toch nog door de gang.
Met 2 zakjes vol met medicatie (cremes, drankje, pilletjes) keren we huiswaarts.

1. Ans en Matt:
    Hey Papa Robert en Mama Cecile
    Nu echt ..... Super gefeliciteerd met jullie kids Kehinde en Taiwo.
    Fijn dat alles zo snel verlopen is !
    Hele fijne tijd samen!
  2. Lianne:
    19 september 2015
    Lieve papa en mama, gefeliciteerd met jullie boys!!!!!
    Lieve Taiwo en Kehinde, gefeliciteerd met jullie ouders!!!!
    Geniet van elkaar! Jippie, gave foto's! Vooral die in Nigeriaanse kleding vind ik geweldig. Maken jullie er ook nog zonder de social worker als gezinnetje van Vonderen Peeters Adeniyi. Dus de zitting is toch doorgegaan zoals gepland....

Liefs voor alle 4,
    Lianne
  3. Maurice Dirkx:
    19 september 2015
    Proficat, dat jullie nu ouders zijn van een prachtig duo, ja jullie rechtzaak is echt op zijn Negrians, een hoop drukte en veel wachten, geniet van de tijd dat jullie met de kids in nigeria zijn, de manier van leven daar beviel mij wel ( in 2014 hebben wij Gift in onze ramen mogen sluiten) go met de flow, geniet er van, groeten Sandra, Maurice en Ruben (Gift)
  4. Denise:
    19 september 2015
    Lieve papa en mama, hoera, van harte gefeliciteerd met jullie prachtige zonen, en lieve Kehinde en Taiwo van harte gefelicteerd met jullie prachtige ouders. Ik kan niet wachten jullie te ontmoeten :). Hartelijke groet vanuit nota bene een voormalig kindertehuis, nu een hostel, in Bergen aan Zee.
  5. Nataschja:
    19 september 2015
    Van harte gefeliciteerd!!! Heerlijk gevoel he nu echt een gezin!! Die rechtzaken gaan inderdaad ietsje anders dan hier...

Geniet van al het goede van Nigeria en van elkaar natuurlijk!!

Groetjes
    Nataschja
  6. Kerstin:
    Lieve Cecile & Robert,
    Van harte gefeliciteerd met deze prachtige zonen! Een mijlpaal hebben jullie achter je gelaten. Zo te lezen was het nog even spannend of de rechtszaak plaats zou vinden... mooi dat het is gelukt. En dat zo snel!
    Geniet van de tijd met jullie zoontjes in Nigeria.
    Groetjes, Kerstin, Sander & Lieselotte Gifty Abena
  7. Marie-Jeanne:
    Lieve Sissy en Schonebroer,
    Kippenvel hier om jullie eindelijk samen te zien ..jullie stralen!!!en wij stralen hier met jullie mee.
    Taiwo en Kehinde: van harte welkom in the family!!! We zijn heel nieuwsgierig naar jullie en hopen straks heel veel uurtjes met jullie te kunnen voetballen, trampolinespringen, rennen spelletjes te doen én natuurlijk te gamen met grote neef Ties, Quinten of Yannick.
    Heel fijn dat die formaliteiten al achter de rug zijn...op naar de volgende en ondertussen elkaar beter leren kennen en van elkaar genieten met alle ups and downs. Wat fijn dat andere adoptie-ouders hun ervaringen met jullie delen en jullie van tips voorzien. We wensen jullie een super tijd die voorbij vliegt. Een hele dikke knuffel voor jullie viertjes!!
  8. Ida:
    19 september 2015
    Van harte gefeliciteerd met een heel mooie en belangrijke stap in de procedure. Jullie zijn officieel papa en mama, wauw!
    En dan nu verder genieten met jullie prachtige zonen!
    Groetjes van ons!
  9. Hans en Petra:
    Ha familie van Vonderen,
    Van harte gefeliciteerd met jullie zoontjes.
    Het klinkt allemaal erg spannend, avontuurlijk, gezellig en natuurlijk nog veel meer. Geniet van elk moment en hopelijk zijn jullie met z'n alle snel aan elkaar gewend. We wachten met veel plezier op een volgend verhaal.
    Gr Hans en Petra
  10. Erik & Marjan:
    19 september 2015
    Van harte gefeliciteerd! Wat een geweldige plaatjes ook. We weten een beetje hoe het is van 2 naar 4 dus veel plezier en energie gewenst. Hartelijke groeten van de Doesjes (Monday, Samson, Marjan, Erik)
  11. Jose & twan:
    19 september 2015
    Hey Robert & Cecile, van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe functie als papa en mama. Eindelijkkkkk!!!!! Wat een snoepies zeg. Wordt het lange wachten eindelijk beloond. Geniet van mekaar en wij blijven jullie volgen. Groetjes Twan en José
  12. Petra, Marcel en Lian:
    Lieve Cecile en Robert,
    We hebben dit bericht met een smile van oor tot oor (of misschien nog wel verder ;) gelezen, we zijn zo blij voor jullie!
    Taiwo en Kehinde van harte welkom bij de familie! Wij zijn allemaal heel erg blij me jullie erbij! Geniet maar lekkere van deze oh zooo leuke mannekes...heerlijk! Groetjes van de drie oet Catsop
  13. Michel Nienke Kemi Abi:
    20 september 2015
    Gefeliciteerd met deze belangrijke stap. Nu samen wennen en genieten met z'n viertjes. Groetjes familie Weelink
  14. Danielle, Erik en Rebecca:
    20 september 2015
    Hoera, gefeliciteerd met deze mijlpaal. Jullie verhaal lijkt heel erg op ons verhaal. Zo ook de rechtzaak en het gedoe rondom het woord Wageningen, want daar werkt Erik. En voordat we doorhadden wat ze wilden weten, het was niet te verstaan zo zacht en dan alle herrie eromheen. Als de rest ook zo verloopt als bij ons, dan gaan jullie nog een leuke fijne tijd tegenmoet. En wat een leuke mannekes. Smelt....
  15. René en Saskia:
    20 september 2015
    Helemaal bijgelezen! Gefeliciteerd met jullie kids, geweldig nieuws!
    Geniet van jullie gezin en van de bijzondere reis!
  16. Jo Meulepas:
    20 september 2015
    Robert n Cecile, Proficiat met jullie zonen. Wat een mooie jongens.
    Geniet van jullie gezin.

Groetjes Jo en Toos Meulepas
  17. Lenneke M:
    Hoi papa en mama,
    Wat ontzettend mooi om te lezen en de foto's te zien. wow!! Word ik hier al blij van. Laat staan jullie daar. Het ene mooie moment na het andere. Het is jullie zo gegund.

Geniet ervan met volle teugen!!

Heel veel liefs,

Lenneke
  18. Paul H:
    21 september 2015
    Proficiat met deze mijlpaal! Geniet ervan!

PS: Robert, die pijama staat je goed :p
  19. William Howard:
    Hoi Robert, Cecile, Taiwo en Kehinde,
    Eindelijk is het dan zover - papa & mama! Allemaal hartelijk gefeliciteerd! Nu lekker genieten van elkaar en van jullie verblijf.
  20. Vicky & Peter:
    21 september 2015
    Robert, Cecile, Taiwo en Kehinde EINDELIJK officieel een gezin!!! Hartelijk gefeliciteerd met elkaar. Wij wensen jullie alle geluk en gezindheid van de wereld en verheugen ons al om jullie nu eindelijk bij elkaar te zien. Dikke
  21. Vicky & Peter:
    21 september 2015
    Kus (emoticons werken dus niet, hahaha)
  22. Vicky & Peter:
    21 september 2015
    Kus (emoticons werken dus niet, hahaha)
  23. Tonni:
    22 september 2015
    Woehoe! Gefeliciteerd met deze toffe jongens!
  24. Anneke:
    23 september 2015
    Van harte gefeliciteerd! Fijn dat het officiele gedeelte zo goed is verlopen. Nu lekker wennen aan elkaar en genieten van elkaar en het land!
  25. Anja:
    23 september 2015
    Lieve Robert en Cecile
    Wat fijn dat het nu allemaal echt waar is geworden voor jullie! Jullie hebben er zo lang naar uit gekeken en nu is het dan echt zover. Wat een vrolijke mannetjes lijken het op de foto's. Geniet ervan allemaal! Liefs Anja
  26. Marian Timmermans:
    24 september 2015
    Lieve buurtjes, wat een ontroerende verslagen en foto's van jullie met de mannekes. Fijn dat het nu eindelijk officieel helemaal geregeld is. Het lange wachten beloond....
    Van harte gefeliciteerd met de jongens. Wen maar lekker aan elkaar! Marian en Joost
  27. Roelof Hamberg:
    24 september 2015
    Van harte gefeliciteerd, Robert en Cecile. Mooie foto's van een nieuw begin voor jullie gezin.
  28. Saskia:
    26 september 2015
    Nou, dat ging soepeltjes!!!!!

Van harte gefeliciteerd!
  29. Hans:
    26 september 2015
    Hoi Robert en Cecile. Van harte gefeliciteerd met jullie papa- en mamaschap. Ik hoop dat het vervolg net zo smooth gaat. Veel plezier en geluk. Gr Hans
  30. Rik & Inge & Sebastine:
    He Cecile en Robert,
    Van harte gefeliciteerd! En wat een mooie tweetal, die jongens. Precies het maatje van Sebastine nu, zo herkenbaar.
    Fijn dat de rechtszaak in ieder geval achter de rug is. Gaat volgens ons altijd goed, maar wat een gedoe en gezenuw.
    Nu dan maar alle tijd nemen om aan elkaar te wennen en ook wat sfeer op te snuiven van Nigeria. Hopelijk kunnen jullie het bij enkele woorden Yoruba laten en pikken ze snel een beetje Nederlands op. Zal uiteindelijk toch moeten... Sebastine's eerste Nederlandse woordjes waren het reciteren van de Dikkie Dik boekjes die we bij ons hadden.
    Fijn trouwens dat jullie met nog een paar andere stellen zitten, behalve dan dat zij nu natuurlijk in die twin-kamers zitten ;)
    Veel geluk met jullie viertjes en sterkte voor de moeilijke momenten.
    Groeten,
    Rik, Inge & Sebastine
  31. Roger Peeters:
    28 september 2015
    Hoi Taiwo en Kehinde,

Welkom bij de familie !!! Wat een geweldig nieuws dat jullie er nu bij horen, en ik kijk er naar uit om jullie met kerstmis eindelijk te ontmoeten !!

Pappa Robert, mamma Cecile, hartstikke gefeliciteerd met jullie kersverse zoontjes !!!
    Wat een geweldige verrassing, geniet ervan !!!

Groetjes uit Japan van ome Roger.
  32. Roger Peeters:
    28 september 2015
    Hoi Taiwo en Kehinde,

Wat een geweldige verrassing, geniet ervan !!!

Groetjes uit Japan van ome Roger.
  33. Johan & Femke:
    30 september 2015
    Hartelijk gefeliciteerd Cecile en Robert met 2 fantastische zonen !
    Wat leuk om de verhalen te lezen en mee te krijgen wat jullie allemaal beleven. Het is niet voor te stellen wat er op jullie afkomt.
    Fijn dat het goed gaat, geniet er van met zijn viertjes. En als het dan toch even moeilijk is, kijk maar eens terug naar de mooie foto's met die stralende lach.
    Groetjes Johan & Femke
  34. Jos en Hanny.:
    Hoi Robert en Cecile.
    Van harte proficiat met jullie stralende mopkes,wat zijn het leuke snoetjes om te zien.
    En we hebben genoten van al die mooie verhalen en foto's.hartstikke leuk,en geniet met z'n viertjes van al wat nog komen gaat.
    Gr.Jos en Hanny.
  35. CArolien:
    30 september 2015
    Allemaal gefeliciteerd! Gelukkig dat de rechtszaak toch op de geplande datum plaats vond! Sterkte met het verdere verblijf!